Snorkel avonturen - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van Ben en Corrie - WaarBenJij.nu Snorkel avonturen - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van Ben en Corrie - WaarBenJij.nu

Snorkel avonturen

Door: Ben en Corrie

Blijf op de hoogte en volg Ben en Corrie

22 April 2024 | Thailand, Ao Nang

Samen gingen we 2 keer op een snorkel toer. 1x naar de Phi Phi eilanden vanaf Ao Nang en 1 keer naar Koh Haa en Koh Rok vanaf KOh Lanta. Beiden ongeveer een uurtje varen om er te komen. Corrie is overigens helemaal geen zee mens, betreft het er op en er in te zwemmen zonder een bodem te kunnen voelen, maar soms is het goed om toch weer de uitdaging aan te gaan. Misschien was 1 van deze keren nu toch echte de laatste keer.

De 1e keer was de 4 Islands tour, Phi Phi eilanden waaronder Maya beach, Monkey Bay, Viking Cave en Bamboo Island.

Kei druk was het vaak bij de stopplaatsen. Ik weet niet meer hoeveel boten er soms lagen, maar op elke boot zat zo’n 30 man. Je kunt dus nagaan als die allemaal in het water dobberen, zullen vissen zich snel uit de vinnen maken[e-1f914]. Overigens was het op de plaatsen waar veel mensen op een kluit bij elkaar kwamen, heel goed georganiseerd. Alles werd in rijen verdeeld en je kwam per ongeluk niet bij het verkeerde buffet terecht tijdens de lunch.[e-1f44d]

Denk niet dat je bij elk Island van de boot gaat. Bij Monkey Island keken we vanaf de boot naar een paar apen, die wisten dat toeristen daar stopten en eten gaven. En bij Viking Cave zagen we een soort stellage in een grot vanaf de boot. De Vikinggrot, dankt zijn naam aan de schilderijen die gevonden zijn op de oostelijke en zuidelijke muren van de grot. Ze vertegenwoordigen verschillende soorten boten, waaronder wat lijkt op een Scandinavisch Vikingschip. Deze schilderijen zijn mogelijk gemaakt door zeelieden die tijdens een storm in de grot schuilden.

De kapitein zocht wel de rustigste plekken uit voor zover dat nodig was, maar zelfs dan was het nog verschrikkelijk druk. We hebben wel prachtige plaatjes gezien dus het was de moeite waard met weer op zee wat Corrie zeer aangenaam vond. Vlakke zee, dakje boven je hoofd wat met varen onder de zon toch zeker nodig is.

Waar Ben een waterrat ten top is en als een vis in het water zwemt, heeft Corrie zich overwonnen door voor het eerst echt te snorkelen [e-1f44d]. Weliswaar eerst met een zwemvest aan, waarmee je overigens niet opvalt tussen de toeristen, want heel veel Chinezen en Thaise mensen kunnen niet zwemmen, dus die snorkelen en zwemmen altijd met zwemvesten, zelfs in water van 50 cm diep.

In ieder geval heeft Corrie gesnorkeld en zag ze een aantal klein geel zwarte visjes en kreeg geen water binnen, wat een belangrijk gegeven is bij snorkelen. Heerlijk rustig, helder water en na verloop tijd ging het zwemvest uit en diende alleen nog als boei, voor safety eventueel bij onverwachtse schrikacties. Je weet natuurlijk nooit of er onder water nog iets griezeligs zit.

We weten niet of we de beloofde eilanden ook zagen, want soms week de kapitein met een goed verhaal uit naar andere plekken om ons de kans te geven ook echt wat onder water te zien.

Maya beach, beroemd uit de film “the Beach’was echt een drukte van jewelste, daar liep je in 1 rij naar het strandje aan de andere kant van het eiland en weer terug naar de boot. Wel hebben we onderweg prachtige rotsformaties gezien, die je op foto helaas niet echt kunt laten uitkomen.

De 2e keer de snorkeltocht naar Koh Haa en Koh Rok vanuit Koh Lanta. Hier zouden de beste snorkel plekken van heeel Thailand zijn. Deze tocht, in ieder geval op de heenweg was een heel ander verhaal, in ieder geval voor Corrie. De golven waren niet zo hoog, maar genoeg om aardig zeeziek te worden. Zelfs in het water, wat de oplossing leek om van de schommelde boot af te zijn, bleek ze zelfs in het water zeeziek te blijven. Ook daar deinde het aardig [e-1f616].

1 van de begeleiders bleef zeggen dat het straks beter werd. Dat was een geruststellende gedachte. Hij beloofde dat ze na de lunch een pilletje kreeg en het beter zou worden. Na 3 happen rijst, want ze moest eerste eten, duurde het nog een aardig tijdje voordat ze opknapte.

Na de lunch, bij de volgende snorkelstop, werd Corrie aan haar hand al zwemmend, met snorkel door de begeleider meegenomen naar een piep klein strandje. Daar kon ze volgens hem rustig zitten. De golven waren nog steeds onrustig, maar door het pilletje heeft ze uiteindelijk nog wat rondgedobberd. De attente begeleider wees ons nog op een verstopte zwarte murene en trok Corrie weer naar de boot. Super service, al viel de belofte van veel moois te zien wat tegen. We hebben wel veel koraal met prachtige vormen gezien, maar niet echt kleurrijk, wat misschien een verkeerde verwachting was[e-1f609].

• 23 April 2024 - 09:03

Tessa:

Ai ai ai, klinkt heerlijk zo’n snorkeltour [e-1f974]

• 23 April 2024 - 09:23

Emilie Vink:

Nou Corrie, je bent echt heel stoer[e-1f91b]

Nu maar weer relaxen!!!!!!

Groetjes

Emilie.

• 23 April 2024 - 09:24

Tiny V Berkel:

Weer een ervaring rijker. En snorkelen kun je nu ook afstrepen op je to do lijstje. Jammer dat je zeeziek werd.