Thaise gebruiken en meer - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van Ben en Corrie - WaarBenJij.nu Thaise gebruiken en meer - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van Ben en Corrie - WaarBenJij.nu

Thaise gebruiken en meer

Door: Ben en Corrie

Blijf op de hoogte en volg Ben en Corrie

20 April 2024 | Thailand, Ao Nang

Thaise cultuur

Religie

In Hun Hin waren er meer tekenen van Boedisme, de tempeltjes, monniken en altaartjes. Op Koh Lanta is het vooral Moslims die we zien en we horen met regelmaat de gezangen uit de moskees, die er hier verschillenden zijn. Restaurants die door Moslims gerund worden hebben niet altijd bier of andere alcoholische dranken en op het Suikerfeest waren verschillende restaurants gesloten.

Songkran

Songkran is het traditionele ThaiseNieuwjaaruit de Siamese tijd. Hoewel Thailand sinds 1940 Nieuwjaar op 1 januari viert, blijft het feestelijk gebruik van water tot gelukwens en het bezoek aan oudere familieleden levendig bestaan. Het wordt op13 april in Thailand gevierd en er wordt dan flink met water gegooid. De traditie was dat je water of iemand gooide om hem/haar een Gelukkig nieuwjaar te wensen.

Wij hebben 13 april1 x een paar druppels over ons heen gekregen van een toerist op een langsrijdende motor. De traditie werd hier niet in ere gehouden, hadden we wel leuk gevonden. [e-1f603]

We lazen later dat op Koh Samui en tijdens deze dagen een serieus water tekort is voor de normale dagelijkse zaken. Dit omdat er overvloedig water word gebruik om de traditie in ere te houden.

‘Five minutes’ en ’10 minutes’

De uitspraak ‘five minutes’ duurt hier nog langer dan een Brabants kwartiertje. Ze zeggen er tegenwoordig wel bij, als je een taxi krijgt naar een attractie,dat je pas hoeft te bellen als ze er na een 10 min niet zijn. Die 10 minuten duren met regelmaat ook errug lang. Wanneer je bij een taxi chauffeur vraagt hoe lang de rit duurt is het meestal ’10 minutes’, maar dat is het zelden.

Kapunta

Ze roepen hier ‘Kapunta’ voor en achter alles, natuurlijk met tegen elkaar gehouden handen voor hun gezicht en een lichte buiging. Het is een soort stopwoord, wat de Thaise gastvrije en vriendelijkheid weergeeft. Wanneer je in een restaurant besteld, als ze het eten serveren, als je de rekening vraagt, als je deze betaald en natuurlijk voor de fooi, kapunta, kapunta,.. Ga je uiteindelijk weg, dan geven wij een kapunta met het 2 handen tegen elkaar gebaar en dan krijgen we die natuurlijk van het voltallige personeel ditook weer terug.

Vriendelijkheid en de stralende lach als ze je te woord staan van mensen is heel gewoon, dus de naam ‘Thailand het land van de glimlach’ herkennen wij we hier wel.

Bath, money, money

Thailand is een stuk goedkoper dan in Nederland, in ieder geval voor verblijf en uit eten. Ga je naar de 7/11, een winkel waar je zo’n beetje alles kunt krijgen, dan betaal je voor de Europese merken de Europese prijzen. Duik je een pharmacy in voor keelpastilles of een speciale thee, betaal je 2x zoveel als in Nederland.

Heb je een dokter nodig voor een kleine infectie, zoals Ben op z’n been had, dan word je als je niet op let opgehaald door een taxi en lig je binnen de kortste keren aan het infuus als je niet tegensputtert. Een hele zak medicatie mee en de rekening voor dat alles is fix. Hier is buitenlandse gezondheidzorg een commercieel gebeuren. Ben wist uit de ervaringen van 5 jaar geleden, hoe hij hier mee om moest gaan en ging uiteindelijk na de diagnose met enkel zalf en antibiotica terug naar het appartement.

Accomodaties

Betreft de accommodaties hebben we het een en ander geleerd. Behalve die ene miscalculatie halverwege onze reis.

We boekten 2 nachten bij Booking.com en wanneer de accommodatie voor ons ok was, gingen we bij de receptie om verlenging tegen een prijs met korting vragen. En dat lukt altijd. Een belangrijk gegeven is nu misschien wel dat het hier super rustig was en dat de locaties daarom wellicht gemakkelijker te verlengen waren.

We verbleven bijvoorbeeld op Koh Lanta in Il Mare, huisje direct aan zee, met prachtig uitzicht, ligstoelen voor de deur, een zwembad en heel relaxt resort. De kosten hiervoor waren bij 2 nachten Booking.com 4950 en wij betaalden 3200 bath voor 2 nachten incl. fantastisch keuze ontbijt, wat zo'n 40 euro per nacht is.

De kortingen liggen al gauw op 10 tot 20%, als je ook af durft te dingen [e-1f603], daarom ging Ben altijd.